Επισκέπτες του χώρου μας

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Ο Άγιος Θεοδόσιος ο Κοινοβιάρχης

 


 

Μαζ μ τος μάρτυρες το αματος, π τν πρτο καιρό, κκλησία τίμησε κα τος μάρτυρες τς συνειδήσεως. Μάρτυρες τς συνειδήσεως νομάζονται ο σιοι μοναχο κα ο σκητς τς ρήμου. πάρχει μία διαφορ μεταξ τν μοναχν κα τν σκητν-μοναχών. Μοναχο εν’ κενοι πο ζον μαζ στ μεγάλα κοινοβιακ μοναστήρια κα σκητς ναχωρητς εν’ κενοι πο ζον ξεμοναχιασμένοι σ’ ρημικς κι πρόσιτες σπηλιές. 
Κα ο μοναχο κα ο σκητς εν’ κενοι, πο φκαν τ γκόσμια κι φιέρωσαν τν αυτό τους γι κάτι καλύτερο κα τελειότερο. Κα εν’ κενοι, γι τος ποίους γράφει Μέγας Βασίλειος τι «πέρτεροι τν νθρωπίνων μέτρων δείχθησαν», ξεπέρασαν τ συνηθισμένα νθρώπινα μέτρα. 

Τέτοιος εναι γιος Θεοδόσιος κοινοβιάρχης, το ποίου κκλησία σήμερα ορτάζει τ μνήμη. (11 Ιανουαρίου)
γιος Θεοδόσιος γεννήθηκε τ 423 σ μία μικρ πόλη τς Καππαδοκίας π εσεβες γονες, πο μ τς συμβουλς κα τ παράδειγμά τους δίδαξαν τ παιδ τους τ χριστιανικ ρετή. π μικρς δειξε διαίτερη κλίση στ κκλησιαστικά, στε κα χειροθετήθηκε ναγνώστης. ταν φτασε σ κάποια λικία, φησε τν πατρίδα, τος γονες κα τος φίλους του κι φυγε γι ν πισκεφθ τος γίους τόπους. Πηγαίνοντας γι τ εροσόλυμα, πισκέφθηκε τν γιο Συμεν τ στυλίτη. κενος, ταν τν εδε, σν κα ν τν ξερε, το φώναξε· «Καλς ρισες, δολε το Θεο Θεοδόσιε»! γιος Θεοδόσιος πρε τν ελογία το μεγάλου σκητ κα συνέχισε τ δρόμο του γι τος γίους τόπους. Στ εροσόλυμα βρκε κάποιο συμπατριώτη του σκητ κι μεινε κοντά του γι λίγον καιρό.
γιος Θεοδόσιος δειξε π τν ρχ τόση σκητικότητα κα ρετή, στε σ λίγο καιρ γινε γνωστς κι ρχισαν ν μαζεύωνται κοντ του πολλοί, πο σν κι ατν εχαν πάρει τ δρόμο το σκητισμο. σπηλι πάνω στ βουνό, που ζοσε κρυμμένος γιος, γινε σιγ - σιγ μοναστήρι, που συγκεντρώθηκαν πολλο κα σχημάτισαν μία δελφότητα. γιος Θεοδόσιος τος δίδασκε κα τος κατάρτιζε χι μόνο στν προσευχ κα στν ργασία, λλ κα στ μνεία το θανάτου· μνεία το θανάτου εναι τ πρτο γι τν μοναχό. Τ ν θυμται, χι μόνο κάθε μοναχός, λλ κα κάθε νθρωπος τι εναι θνητς κα τι κάποια μέρα θ πεθάνη, εν’ κενο πο γράφει πόστολος Παλος, τι «ε γρ μες ο ζντες ες θάνατον παραδιδόμεθα δι ησον...».
κοινοβιακς μοναχισμς εναι τ πρότυπο το κοινωνικο βίου, σν στ πρτα χρόνια τς κκλησίας, πως διαβάζομε στς Πράξεις τν ποστόλων. «Το δ πλήθους τν πιστευσάντων ν καρδία κα ψυχ μία κα οδ ες τι τν παρχόντων ατ λεγεν διον εναι, λλ’ ν ατος παντα κοινά...». Ατ μαρτυρία στ βιβλίο τν Πράξεων εναι π τ πι πίμαχα θέματα το καιρο μας, λλ κα τ πρότυπο κα βάση το κοινοβιακο σκητισμο. Πολ σωστ επαν τι « κοινοτικς - κοινοβιακς τρόπος ζως θ εναι σ λους τος αἰῶνες γνήσιος τρόπος ζως χριστιανικς πάρξεως μέσα στν κόσμο. Κα τρόπος ατς σώζεται μέχρι σήμερα μέσα στ μοναστικ κοινόβιο, πο θ παραμείνη τ πρότυπο τς χριστιανικς κοινωνίας». χι γι ν γίνουν λοι μοναχοί, λλ γι ν παραδειγματίζωνται π τν βίο τν μοναχν.
γιος Θεοδόσιος, ταν εδε τι π παντο φταναν μοναχοί, κτισε κοντ στ Βηθλεμ να μεγάλο μοναστηριακ συγκρότημα μ ργαστήρια γι ν ργάζωνται ο μοναχοί, μ νοσοκομεο κα γηροκομεο κα μ τρες μεγάλες κκλησίες. Ο μοναχοί, πο φτασαν ως 700 δν σαν μόνο λληνες, λλ ραβες κα ρμένιοι κα Πέρσες κα Σλάβοι, ταν ρρώσταιναν ερισκαν περίθαλψη στ νοσοκομεο κα στ γεράματά τους στ γηροκομεο. Διάβαζαν χωριστ κα στ γλώσσα τους λες τς λλες κολουθίες, κι λοι μαζ στ μεγαλύτερη κκλησία τελοσαν τ θεία Λειτουργία. Εναι ν θαυμάζουμε μία τέτοια ργάνωση κα τέλεια εκόνα κοινωνικο βίου, μ κα ν λυπούμαστε, πο τόσος πόλεμος γίνεται γι τ κοινωνικ ζητήματα, κα γνοονται τέτοια παραδείγματα κα πρότυπα π τν παράδοση κα τ ζω τς κκλησίας.
Τ μεγάλο κοινόβιο το γίου Θεοδοσίου, τέλεια ργανωμένο, ταν νας ληθινς πίγειος παράδεισος. Πατριάρχης εροσολύμων, θαυμάζοντας τ μοναστικ ατ πολιτεία, διώρισε τν γιο Θεοδόσιο γενικ προϊστάμενο κα πόπτη λων τν κοινοβίων τς Παλαιστίνης, γι’ ατ κα λέγεται κοινοβιάρχης. λλ κα ναντίον τν αρέσεων ργάσθηκε γιος Θεοδόσιος, γι’ ατ κα πεσε στ δυσμένεια το αρετικο ατοκράτορα ναστασίου, ποος κα τν ξώρισε. Μετ τν ξορία του, κοινοβιάρχης ξαναγύρισε στ κοινόβιό του κι ζησε κόμα 11 χρόνια μέχρι τ 529, πο κοιμήθηκε σ λικία 105 τν.
Η μνήμη του εορτάζεται στις 11 Ιανουαρίου εκάστου έτους.

Πηγή:  imverias

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου